GRAAG STELLEN WE ONS ZELF EVEN VOOR

Jos de Kock

Ik ben geboren in 1946, getrouwd met Dimmy, heb een zoon en dochter en vier kleinkinderen. Waar boze tongen vaak beweren dat toneel mijn leven beheerst, moet ik u toch vertellen dat mijn gezinnetje met deze kanjers veruit mijn favorieten zijn.

Ruim vijftig jaar geleden werd ik meegesleurd naar de toneelclub van mijn zus, ze hadden jongens nodig, toen dus ook al. Maar het schier onmogelijke gebeurde, ik werd bevangen door het virus. En als dat je te pakken heeft ben je verloren dan kan je niet meer zonder.

Van die 53 jaar ben ik nu reeds velen jaren lid van deze vereniging niet alleen als speler maar ook als bestuurslid. Heel wat mooie momenten heb ik meegemaakt met vele schitterende rollen groot en klein. Wat denkt u van Jelle , de zoon van Sil de strandjutter en Willy Clark in ‘de Sunshine boys’ en Jake met zijn zeven vrouwen, mijn jubileumstuk (40 Jaar) en nog veel meer, teveel om alles te benoemen. Maar gelooft u maar dat ik mij vermaakt heb al die tijd. Naast NDH heb ik diverse uitstapjes gemaakt naar groepen in de buurt. Gastrollen heb ik gespeeld in Schagerbrug bij OEK en bij VVO in Dirkshorn. Maar ook was ik 5 jaar verbonden aan de Heijermans-cyclus in Schagen, daar speelden we alle jaren een stuk van Nederlands grootste toneelschrijver aller tijden. Voor mij was daar het absolute hoogtepunt de rol van Pancras Duif in ‘Schakels’. In Schagen mocht ik ook een paar keer meedoen met een projectstuk, geschreven door Maarten Leegwater, en wat dan een stukje Schager geschiedenis vertelde. En of dat allemaal nog niet genoeg was heb ik bij toneelgroep PLUUSJ de rol van dokter Robert in ‘De Goede Dood’ gespeeld, een geweldig mooi stuk waarin het onderwerp euthanasie aan de orde kwam. Allemaal geweldig mooie momenten maar mijn cluppie is en blijft NDH, naast alle schitterende uitstapjes hoop ik hier nog een aantal jaren mijn rolletje te spelen. U moet gauw eens komen kijken!!!!!

 

Marjolein Boeije
Ik ben Marjolein Boeije, geboren in 1973 en ik ben getrouwd en ik heb 2 kinderen.

Ik speel al van af mijn achtste verjaardag toneel en musical. Toen ik acht jaar oud was ging ik met mijn buurmeisje naar de J.O.V Lentebloemen. Hier heb ik 10 jaar op gezeten, ik heb leuke musicals gespeeld zoals Viva Mexico, De moorse markies, de wondermelodie en nog vele anderen. Bij de Lentebloemen zat ik ooit ook in het jeugdbestuur.

Toen ik 18 jaar oud was moest je eigenlijk van de Lentebloemen af en stroomde je door naar de Harmonie, maar mijn zangkunsten waren niet goed. Ik speelde eigenlijk ook veel liever toneel, dus maakte ik de overstap naar Toneel Vereniging Nieuw Den Helder. Deze vereniging was mij niet geheel onbekend aangezien mijn vader en moeder al geruime tijd verbonden zijn aan deze vereniging. Hier heb ik ook vele leuke rollen gespeeld van rock chic tot dame van lichte zeden tot dit jaar een oude dame van 70 met pit. Kortom van alle markten thuis.

Ook heb ik een aantal maal een uitstapje gemaakt naar Schagen, hier werd ik voor uitgenodigd door wijlen Maarten Leegwater hier heb ik ook mee mogen doen aan mooie producties: ‘De wijze kater’, ‘Bloeimaand’ en vorig jaar nog ‘De tragische misstap van een goede Schagenees’. Het leuke aan zulke uitstapjes is dat je weer andere mensen ontmoet die dezelfde hobby en passie hebben.

Want eigenlijk snappen mensen niet zo goed wat je nu zo leuk vindt aan toneelspelen, je leert je eerst gek en daarna doe je jezelf heel veel stress aan om een avond op de planken te staan. Maar het geeft je gewoon een kick om in de huid van een ander te kruipen.

Mijn droom is om ooit nog eens met mijn vader (Jos de Kock)een hele mooi toneelstuk te spelen.

Mijn vader en ik delen dezelfde passie toneelspelen, mijn vader staat al ruim 50 jaar op het toneel. En mijn moeder speelt geen toneel maar is al 40 jaar aan onze vereniging verbonden zij regelt de kleding en de make up. Kortom een klein familie bedrijfje.

Mijn vader en ik zitten nu ook in het bestuur van Toneelvereniging Nieuw Den Helder.

Ellen Buur
Ik ben Ellen Buur, geboren in 1961.

Toen ik als toeschouwer in 1989 bij een voorstelling van de toneelvereniging in de zaal zat, begon het toneelbloed bij mij te kriebelen en meldde ik mij aan als lid.

Inmiddels heb ik heel wat keren op de planken gestaan en alle soorten rollen langzamerhand wel eens gespeeld.

Wat een hobby! Geweldig! Met veel plezier ga ik iedere week naar de repetitie en leer ik altijd wel weer wat bij.

Uiteraard is het hoogtepunt onze jaarlijkse voorstelling voor eigen publiek in theater De Kampanje.

We werken daar met onze spelersgroep keihard naar toe en ik geniet van alle onderlinge contacten.

Martin Wierstra

Mag ik me even voorstellen?

Ik ben Martin Wierstra getrouwd en vader van een dochter. Ik woon sinds 1972 in Anna Paulowna.

Ik ben begonnen met spelen in 1958 bij de Fryske Krite Gysbert Japicks in Den Helder en in sinds 1971 lid van de toneelvereniging Nieuw Den Helder. Dus ondertussen een van de oudgedienden van de club. Heb veel mooie stukken mogen spelen in de afgelopen jaren. Te veel om op te noemen. Maar een paar hoogtepunten. ‘Geen reis naar de Zon’, ‘De zon tegemoet’, ‘De Sunshine Boys’ en ‘Kortsluiting’ een stuk van Haye van der Heyden. Naast toneel bij Nieuw Den Helder heb ik in Schagen aan een 4 tal producties van de ‘Heijermans cyclus’ en nog een 2 tal andere producties meegedaan. En ook in Schagen vanaf 1999 bij de STichting Amateur Musical Producties STAMP aan 8 musicals en in Anna Paulowna bij Musicalvereniging AP-Art aan 4 musical meegewerkt.

Het theater gebeuren speelt dus een heel belangrijke rol in mijn leven en ik ben dan ook nog niet van plan om te stoppen. De toneelvereniging Nieuw Den Helder is voor mij een warme club waar ik me na ruim 40 jaar nog steeds thuis voel.

 

Dimmy de Kock

Geboren in 1950 en getrouwd met Jos. Dit jaar zit ik veertig jaar bij de toneelvereniging maar ik heb nog nooit één stap op het podium gezet, tenminste niet als er publiek zat te kijken. Die spotlights zijn niets voor mij , laat mij maar achter de coulisse mijn ding doen. Ik ben ooit begonnen met het grimeren van de spelers, een kleurtje geven dus. Maar door mijn toen al jaren lange ervaring in de modestoffenwereld kwam ik er al snel achter dat er met kleur veel meer gedaan kan worden op het toneel. Niet alleen schmink maar ook toneelaankleding (decor) en de kleding van de spelers, als dat alles goed op elkaar is afgestemd dan wordt het plaatje veel mooier. Met kleuren werken is mijn hobby en als zodanig werk ik mee aan onze jaarlijkse productie. Naast TV Nieuw Den Helder heb ik ook in de regio veel dit soort werk gedaan, o.a. in Schagen bij de Heijermans cyclus en andere ook wel musical producties van Maarten Leegwater. Ik vind het een leuke hobby en hoop het nog wel een tijdje te doen.

Dim Nederveen

“Licht weglaten”

Hoe het begon: Eind jaren ’80 verscheen in het verenigingsblad de Sirene van de toenmalige personeelsvereniging WSOV (nu MBSOV) een oproepje: “de toneel vereniging van de WSOV zoekt iemand om de voorstellingen te ondersteunen met licht en geluid”. Met de activiteiten bij mijn andere vrijetijdsbesteding, de ziekenomroep GZO, had ik wat ervaring met geluid en van licht wist ik dat je met het knopje om de hoek van de deur het licht aan kon doen.

De toenmalige regisseur probeerde niet alleen het spel bij te brengen maar leerde ook dat andere facetten van een toneelproductie zoals licht en geluid een grote rol speelde, hij heeft dan ook de aanzet gegeven voor het oproepje in de Sirene.

Toch duurde het nog twee jaar toen ik een boekje onder ogen kreeg van het NCA, ”Kijk: licht” geschreven door Jaap Defourny in een uitgave van het NCA, het Nederlands Centrum voor het Amateurtoneel. Daarin wordt beschreven wat er nodig is voor een kleinschalige amateur toneelproductie op het gebied van licht. Mijn interesse voor theatertechniek op het gebied van licht was definitief gewekt.

Via het NHCA, Noord-Hollands Centrum voor Amateurtheater, heb ik een cursus licht gevolgd en daarna nog een aantal korte cursussen en workshops. Dat de praktijk een grote leermeester is heb ik mogen ervaren in de wijze lessen van de toenmalige hoofdtoneelmeester van de Kampanje, Aat in ’t Veld. Van hem heb ik heel wat trucs en tips ontvangen voor het maken van een lichtplan. Hij bezigde “een goed lichtplan kenmerkt zich door het weglaten van licht”.

Toneel producties: Mijn eerste productie (1990) die ik met licht ondersteunde, zonder enige ervaring of kennis, is “Misdaad aan het meer” geweest. Dit stuk werd gespeeld door WSOV-toneel in de aula van het Lyceum omdat de schouwburg verbouwd werd. Vanaf 1992 werden de jaarlijkse opvoeringen weer in de schouwburg de Kampanje gespeeld met alle ondersteuning die daarbij hoorde. Tot op heden maak ik nog steeds de lichtplannen voor hun jaarlijkse opvoeringen. Later ben ik op verzoek van de voorzitter van de toneelgroep Nieuw Den Helder, Jos de Kock, ook de theater technische ondersteuning gaan verlenen aan die vereniging.

School musicals: Naast de toneel producties werkte ik de kleinschalige lichtplannen uit voor de jaarlijkse schoolmusicals van de Fonteinschool. Hierbij realiseerde ik het lichtplan met geleende apparatuur. Dit heb ik zo’n 25 jaar gedaan

Coproducties toneel: De eerste grote toneelproductie was het millennium stuk. In een coproductie van toneelgroep WSOV toneel met de toneelgroep NHD is op 1 januari 2000 het stuk “De Confrontatie” opgevoerd, geschreven door Jan Tol. Het lichtplan voor dit stuk is door mij geschreven.

Ook aan het stuk “Een dag in het park” in 2004 met regisseur Saskia van Kuik, in een coproductie met een 8-tal verenigingen op het gebied van podiumkunsten, heb ik meegewerkt door het schrijven van het lichtplan. Zowel bij het millenniumstuk alsook bij “Een dag in het park” is de praktische realisatie van het plan in handen geweest van de toneelmeesters van schouwburg de Kampanje.

Musical en Operette: In 2005 ben ik benaderd door de Stichting Musical Producties Ap-Art uit Anna Paulowna om het lichtplan te maken voor hun productie in 2006: de musical Oliver. Het plan werd toen gerealiseerd met een gehuurde lichtinstallatie uit het depot van de NHCA te Schagen. Op mijn aanwijzingen heeft de stichting daarna geïnvesteerd in een eigenlichtinstallatie. De jaren daarna heb ik mogen meewerken aan de 2-jaarlijkse Ap-Art producties. De producties van Ap-Art vinden elke twee jaar plaats in de voor specifiek voor de productie ingerichte toneelzaal van Veerburg. De zaal wordt vanaf scratch opgebouwd en ingericht tot een volwaardige theaterzaal, waarin dan ook de theatertechniek een grote rol speelt.